Heb ik een digitale tachograaf nodig voor mijn wagenpark?
U vraagt zich misschien af wanneer u een digitale tachograaf nodig heeft voor uw wagenpark. De digitale tachograaf is een wettelijk verplicht onderdeel voor de meeste bestuurders van commerciële voertuigen die goederen of juist personen vervoeren. Dit is volgens de EU-wetgeving vastgelegd. De voertuigen die hier verplicht toe zijn moeten wel voldoen aan specifieke criteria, zoals een GVW van meer dan 3,5 ton. Heeft u de tachograaf niet geïnstalleerd, dan heeft u kans op flinke boetes.
Wat houdt een digitale tachograaf precies in?
Een digitale tachograaf is een apparaat dat gemonteerd is in een voertuig dat zowel commercieel wordt ingezet als een voertuig wat goederen of personen vervoert. Het apparaat is aangesloten op de versnellingsbak van het voertuig, waarbij de vervoerder zijn bestuurderskaart kan invoeren wanneer hij vertrekt
Waarom een digitale tachograaf?
Waarom moet jij als wagenparkbeheerder een digitale tachograaf installeren? De eerste reden is heel simpel. Dit is wettelijk verplicht om te installeren in alle relevante voertuigen en de geregistreerde data regelmatig te downloaden en op te slaan. Naast het feit dat jouw wagenpark voldoet aan de eisen, kunnen de gegevens ook gebruikt worden om ervoor te zorgen dat de chauffeurs blijven voldoen aan de wetgeving. De data over de bestuurders zal je eens in de 28 dagen moeten downloaden en de data over het voertuig een keer per 56 dagen. Waarom is het nou handig om deze informatie te hebben? Zo kan worden bijgehouden of de chauffeurs binnen het wettelijk aantal gewerkte uren aan het rijden zijn, en zo kunnen opdrachten onder de chaffeurs gemakkelijk verdeeld worden op basis van de beschikbare uren.
Hoeveel uur mag een chauffeur onderweg zijn?
De voertuigen die moeten beschikken over een tachograaf hebben een maximum aantal rij-uren van negen uur. Twee keer in de week mag dit afwijken naar tien rij-uren. Tussendoor moeten de chauffeurs ook rust nemen. Het is niet verantwoord om achter elkaar door te rijden. Na elke vierenhalf uur rijden dient er een pauze te worden gehouden van 45-minuten. Het totaal aantal gereden uren per week mag dan ook niet meer dan 56 uur zijn, en per twee weken mag de negentig uur niet overschreden worden. Met de tachograaf kan dus heel goed bijgehouden worden op hoeveel uur de chauffeur zit en wanneer hij/zij pauze moet houden of juist ingezet kan worden. Elke chauffeur heeft een eigen persoonlijke sleutel, ook wel Driver ID genoemd, waar de data naar verwezen wordt. Handig is ook dat naast het aantal rijuren, ook de rijsnelheid wordt bijgehouden in de data, de afstanden die gereden worden en hoe lang er over een rit gedaan wordt. Zo weet u altijd hoe het wagenpark zich gedraagt en of er wordt voldaan aan het gewenst werkgedrag. Het is dus niet alleen voordelig voor de chauffeur maar ook voor u als wagenparkbeheerder of vervoerscoördinator.
Laat een Reageren
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.